Milyen laptopja van egy laptop szervizesnek? – 2. rész

Tippek-trükkök: Milyen laptopja van egy laptop szervizesnek? – 2. rész

A laptopvásárlás egyszerűnek tűnő feladat, elég csak kinézni egyet az akciós újságból és már mehetünk is érte, nem? Nos, a helyzet ennél egy árnyalatnyival bonyolultabb, ezt pedig azok tudják leginkább, akiknek már volt laptopjuk korábban.

Noha a laptopvásárlás nem képvisel akkora értéket, mint egy autóvásárlás, de utóbbinál is megkérdezel egy autószerelőt, hogy ő mégis milyet venne. Ha az ember biztosra szeretne menni, hogy a számára legjobb eszközre költi el a pénzét, akkor is felmerül a kérdés, hogy milyen használ egy szakmabeli. Most a Laptopszaki laptop szervizeseinek több éves tapasztalatával felvértezve nyújtjuk át neked azt a tudást, ami pénzt és időt spórolhat neked hosszútávon.

Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy semmi új nincs a nap alatt, temérdek írás született már a témában, ám úgy tűnik a legtöbb helyen informatikusoknak szólnak a tanácsok. Mi hétköznapi, érthető nyelven, olykor leegyszerűsítve próbálunk meg útbaigazítást adni.

A múlt heti első részben általános irányadást próbáltam nyújtani a laptopvásárlás útvesztőjében, ezen a héten pedig a dolgok mélyére ásva meghibásodási statisztikákat, konkrét gyártó és típusajánlatokat osztok meg veled, hogy könnyebb legyen választani.

Melyik gép romlik el leghamarabb?

Ha egyetlen mondatban kéne válaszolnom a kérdésre, akkor azt mondanám, hogy a legolcsóbb – ám ennél valamelyest árnyaltabb a helyzet. Egy kicsit kevésbé általánosabb, ha elárulom, hogy az üzleti laptopok (Dell Latitude és Lenovo ThinkPad szériák a példának okáért) jóval kisebb arányban mennek tönkre az első 3 évben, mint az otthoni laptopok (Acer Aspire, HP Pavilion, Dell Inspiron, Lenovo IdeaPad és még sorolhatnám). Ez természetesen egyáltalán nem meglepő, ha megnézzük a két szegmenst képviselő laptopok árcédulája közti különbséget.

A fenti kijelentést némileg árnyalná az a kijelentés, hogy azon gyártók otthoni laptopjai kisebb arányban romlanak el, amely gyártók üzleti laptopokkal is foglalkoznak. Sajnos ez városi legenda, amely elévült töredék-igazságot tartalmaz: régebben (értsd: 5-10 évvel ezelőtt) valóban igaz volt ez a Dell és Lenovo otthoni laptopjaira, ám mára sajnos ezeket a gyártókat is utólérte a végletekig tolt költségoptimalizálás. Magyarán ma már ezekből a gépekből is kispórolnak mindent, amit lehet.

De hogy konkrét adatokkal szolgáljak, a Consumer Reports legutóbbi, 2016-os jelentése szerint az alábbi gyártók a legmegbízhatóbbak:

A felmérés közel 60 ezer laptoptulajdonost kikérdezve készült. A kezdeti kijelentésem (legolcsóbb romlik el leghamarabb) alátámasztja, hogy az Apple laptopok teljesítettek a legjobb 10%-os meghibásodási rátával – innen külön kitűnnek a MacBook Air-ek a kimagasló 7%-os aránnyal –, majd a Samsung-ot leszámítva az összes többi gyártó rendre 18-19%-os meghibásodási aránnyal végzett. A legrosszabb helyen a Lenovo Y-szériás laptopjai végeztek, ezek 23%-a ment tönkre a harmadik év végére.

Az éremnek azonban két oldala van: ha egyszer tönkre ment egy Apple gép, akkor annak a javítása átlagosan 65%-al többe került, mint egy Windows-os gép esetén. Ha ehhez hozzáadjuk az Apple gépek borsos árcéduláját, akkor egyből árnyaltabb képet kapunk.

Hogy tovább bonyolítsam, egy képzavarral élnék. A statisztikák olyanok, mint egy ízléses fehérnemű: sokat mutatnak, csak épp a lényeget nem. Ezzel arra célzok, hogy hiába romlik el például a 3. végére a Dell összes laptopjának 19%-a, ez nem jelenti automatikusan azt, hogy ez minden Dell laptopra egyformán igaz. A statisztikából első, de még második ránézésre sem derül ki, de ez a 19% úgy jön össze, hogy az otthoni laptopok közel 30-35%-a megy tönkre 3 év alatt, míg az üzleti gépek kevesebb, mint 10%-a. Miután az olcsóbb, otthoni gépekből arányaiban is jóval több fogy, ezért kellőképp kiegyensúlyozatlan lesz a statisztika.

A garancia kérdése

A garanciális termékeket hajlamosabbak vagyunk könnyelműbben kezelni, mondván úgyis ingyen javítják, ha baja lesz. Ez nem teljesen igaz ilyen formában, hiszen garancia és garancia között is van különbség.

A webshopokban mindenhol kötelezően kiírják a jótállás idejét, ami az otthoni laptopok esetén 1 és 3 között szokott lenni. Ám a 3 év garancia sem minden esetben 3 év, hanem olykor 1+2 év (vagy épp fordítva, 2+1 év). Különbséget kell tenni a tisztán 3 év garancia és az 1+2 év között, hiszen míg előbbi feltétel nélküli, addig az utóbbit feltételekhez kötik.

A legtöbb gyártó kínál kiterjesztett garanciát a gépeire

Ez lehet egy egyszerű regisztráció a gyártó weboldalán, szó lehet plusz költségért megvásárolható plusz garanciáról és arról is, hogy ingyen (vagy a plusz garanciánál olcsóbban ugyan, de nem teljesen ingyen) lehetőség van igényelni a plusz 1 vagy 2 év garanciát. Ám ilyen esetben jellemzően az első év végén teljes átvizsgálásnak kell alávetni a készüléket, melyben meghatározzák, hogy jogosult-e a meghosszabbított garanciára a laptop vagy sem.

Üzleti laptopok esetén valamelyest egyszerűbb a helyzet, hiszen ott a vételárba előre belekalkulált prémium 3-5 év garanciát kapunk a pénzünkért, de természetesen itt is van lehetőség plusz garancia vásárlására. A különbség otthoni és üzleti gépek között annyi, hogy az utóbbiak esetén jelentősen kisebb eséllyel lesz szükségünk a garancia érvényesítésére, hiszen kevésbé romlanak el.

A témában legvégül, de nem utolsó sorban fontos kiemelni a garancia részleteit. A kötelező teljeskörű garancia alatt az első 1 évet értjük, ilyenkor bármilyen hibával (kivéve ha az nem rendeltetésszerű használatból fakad) be lehet vinni a laptopot a márkaszervízbe. Ám az akkumulátor például nem tartozik ide a főegységek közé, néhány gyártó az akkumulátorra csak 6 hónap garanciát vállal.

Gyártók garanciái közti különbségek

Ártól függetlenül is komoly eltérés van az egyes gyártók által kínált garanciális szolgáltatások között: egyes típusokhoz alapból 3 év jótállás jár, másokhoz csupán az egyéves kötelező garanciát biztosítják. Márpedig ezt a legfontosabb szempontok közé érdemes sorolni, hiszen a laptopok fődarabjait javítás helyett többnyire újracserélik a szervizben, és egy új akkumulátor vagy kijelző ára a teljes gép vételárának 20-30%-át is elérheti. A lenti táblázatokban a nagyobb hazai gyártók garanciális szolgáltatásait gyűjtöttük össze.

 

APPLEVÁLASZOK
Hány év az alapjótállás (a legolcsóbb laptopokhoz)?1 év
Hány évre terjeszthető ki a garancia?+ 2 év
Belföldön vagy külföldön szervizelik a gépeket?belföldön
Tartalmazza a garancia a termék oda- és visszaszállításának költségét?nem
Kérhető-e világgarancia?az első 1 évben jár
Ha igen, ez hol érvényes? ezekben az országokban (PDF)
Mennyi garanciát biztosítanak az akkumulátorra?12 hónap
Mit ajánlanak fel, ha 30 nap alatt nem lehetséges a javítás?viszonteladótól függ, nincs irányelv erre
Pixelhiba-garancia6 darab hibás pixel felett cserélik a képernyőt

 

ACERVÁLASZOK
Hány év az alapjótállás?1 év
Hány évre terjeszthető ki a garancia?+ 1-2 év
Belföldön vagy külföldön szervizelik a gépeket?külföldön (Csehország)
Tartalmazza a garancia a termék oda- és visszaszállításának költségét?igen
Kérhető-e világgarancia?nincs, csak korlátozott utazógarancia
Ha igen, ez hol érvényes? ezekben az országokban érvényes.
Mennyi garanciát biztosítanak az akkumulátorra?6 hónap
Mit ajánlanak fel, ha 30 nap alatt nem lehetséges a javítás?30 nap után azonos főalkatrészekkel bíró konfigurációra cserélnek
Pixelhiba-garanciacsak bizonyos számú hiba felett cserélnek, ( tudnivalók PDF-ben)

 

ASUSVÁLASZOK
Hány év az alapjótállás ?2 év, egyes modellekhez csak 1 év
Hány évre terjeszthető ki a garancia?legfeljebb 3 évre
Belföldön vagy külföldön szervizelik a gépeket?belföldön
Tartalmazza a garancia a termék oda- és visszaszállításának költségét?igen, futárral is be lehet küldeni a gépet
Kérhető-e világgarancia?jár a gépekhez: 1, illetve 2 év
Ha igen, ez hol érvényes?ahol működik Asus-képviselet
Mennyi garanciát biztosítanak az akkumulátorra?12 hónap
Mit ajánlanak fel, ha 30 nap alatt nem lehetséges a javítás?30 nap után visszaadják a készülék árát, vagy levásárolható annak értéke
Pixelhiba-garanciaaz ISO-szabványban meghatározott tűréshatár átlépése esetén cserélnek

 

DELLVÁLASZOK
Hány év az alapjótállás?3 év helyszíni vagy szervizgarancia típusfüggően, információk itt
Hány évre terjeszthető ki a garancia?a vásárlást követő 4 és 5 évre
Belföldön vagy külföldön szervizelik a gépeket?belföldön (6 alkatrészközpont helyszíni garancia esetében)
Tartalmazza a garancia a termék oda- és visszaszállításának költségét?a helyszíni garanciás gépek esetében a szerelő házhoz megy
Kérhető-e világgarancia?igen
Ha igen, ez hol érvényes?az országok listája
Mennyi garanciát biztosítanak az akkumulátorra?12 hónap
Mit ajánlanak fel, ha 30 nap alatt nem lehetséges a javítás?garantálják, hogy sikerül
Pixelhiba-garanciamodellenként eltérő, részletek itt

 

HPVÁLASZOK
Hány év az alapjótállás?3 év, egyes típusokra 2 év
Hány évre terjeszthető ki a garancia?max. a vásárlást követő 5 évre, bizonyos típusoknál
Belföldön vagy külföldön szervizelik a gépeket?belföldön
Tartalmazza a garancia a termék oda- és visszaszállításának költségét?az otthoni gépekhez igen, üzleti modellek esetében általában nem
Kérhető-e világgarancia?igen
Ha igen, ez hol érvényes?ahol az adott típust forgalmazzák
Mennyi garanciát biztosítanak az akkumulátorra?1 év, bizonyos modellek esetében 3 év
Mit ajánlanak fel, ha 30 nap alatt nem lehetséges a javítás?nincs adat
Pixelhiba-garanciateljesen sötét vagy világító pixelhibánál cserélnek, beragadt színű képpontok esetében az ISO-szabvány tűréshatárán túl.

 

LENOVOVÁLASZOK
Hány év az alapjótállás?a legtöbb ThinkPadre 1 év, másokra 3 év, szinte az összes IdeaPadre 2 év szervizgarancia
Hány évre terjeszthető ki a garancia?ThinkPad esetén max. 5 évre, IdeaPad esetén max. 3 évre
Belföldön vagy külföldön szervizelik a gépeket?belföldön
Tartalmazza a garancia a termék oda- és visszaszállításának költségét?

csak a helyszíni garancia esetén, ha szükséges az elszállítás

Kérhető-e világgarancia?bizonyos típusokhoz jár, másokhoz viszont nem is kérhető
Ha igen, ez hol érvényes?modellfüggő, itt lehet utánanézni
Mennyi garanciát biztosítanak az akkumulátorra?12 hónap
Mit ajánlanak fel, ha 30 nap alatt nem lehetséges a javítás?szervizfüggő, nincs általános irányelv
Pixelhiba-garanciamodellfüggő, itt lehet megnézni, mely típusok esetében milyen mértékű hibánál cserélik a gépet

 

SAMSUNGVÁLASZOK
Hány év az alapjótállás?1 év + 2 év korlátozott jótállás (ekkor egy javítás után nem hosszabbodik meg a garancia)
Hány évre terjeszthető ki a garancia?nem terjeszthető ki, de folyamatban van a lehetőség kidolgozása
Belföldön vagy külföldön szervizelik a gépeket?belföldön
Tartalmazza a garancia a termék oda- és visszaszállításának költségét?igen
Kérhető-e világgarancia?1 év jár minden géphez
Ha igen, ez hol érvényes?minden kontinensen, az országok listája a termék dobozában található
Mennyi garanciát biztosítanak az akkumulátorra?1 év
Mit ajánlanak fel, ha 30 nap alatt nem lehetséges a javítás?15 nap után cserekészüléket adnak
Pixelhiba-garanciaa vásárlást követő 3 napig bármilyen pixelhibás gépet cserélnek, azon túl csak az ISO-szabvány tűréshatárán meghaladó számú hiba esetén

 

TOSHIBAVÁLASZOK
Hány év az alapjótállás?konzumer modellekre 2 év, egyes üzleti modellekre 3 év
Hány évre terjeszthető ki a garancia?konzumer modellekre max. 4 évre, üzleti modellekre 5 évre
Belföldön vagy külföldön szervizelik a gépeket?belföldön
Tartalmazza a garancia a termék oda- és visszaszállításának költségét?igen
Kérhető-e világgarancia?igen
Ha igen, ez hol érvényes?az alapgarancia az EMEA régióra érvényes, külön kérhető világgarancia globálisan is
Mennyi garanciát biztosítanak az akkumulátorra?12 hónap
Mit ajánlanak fel, ha 30 nap alatt nem lehetséges a javítás?szervizfüggő
Pixelhiba-garanciaTecra és Portége modelleknél bármilyen pixelhibánál csere, egyéb típusoknál az ISO-szabvány hibatűrését meghaladó hiba esetén cserélnek

 

Érdemes a vásárlás előtt konkrétan érdeklődni a részletes garanciális feltételekről, hiszen ez nem csupán gyártókon belül, de még laptop-szériákon belül is különböző. Az apróbetűs feltételek is változhatnak, melyeket időről-időre módosítanak a gyártók, és természetesen nem ezek szerepelnek az akciós újságban nagy betűvel írva.

Rendben, de akkor mit vegyek?

Csupán ismételni tudom magamat: a vásárlásra szánt büdzsétől függően újonnan vagy használtan, ám mindenképp üzleti szériás laptopot javaslunk, még abban az esetben is, ha nem üzleti célra használnád.

A múlt heti első részben részletesen kifejtett okok önmagukért beszélnek: nagyobb strapabírás, időtállóbb és minőségibb alkatrészek (itt különösen kiemelve az akkumulátort), könnyebb bővíthetőség, hatékonyabb laptop hűtés jellemzik ezeket a gépeket.

A Lenovo a ThinkPad szériával 1992 óta stabil értékeket képvisel

Pontos gépajánláshoz ismerni kell az igényeket, amit ki kell elégítenie a vásárolandó gépnek, ám általánosságban 2017 legjobb üzleti laptopjai között tudom felsorolni a Lenovo ThinkPad T470-et és X1 Carbon-t, a teljes Dell Latitude 3000/5000/7000-es szériát, a Dell Precision 5520-at és a HP EliteBook x360 G2-őt.

Használt gép esetén pedig kiváltképp kizárólag az üzleti szériás gépek mellett voksolnék, hiszen mint a cikk elején látható statisztikából is kiderült, az otthoni laptopok jelentős hányada 3 év után tönkremegy.

Ez a 3 év az, amely után jellemzően eladóvá válnak a laptopok, így míg egy otthoni használt laptop a megvásárlást követően kellőképp hamar tönkremehet a kezeid közt, addig egy üzleti szériás gép hosszú évekig hű társad marad.

Használt laptopot is megéri választanod?

Míg az eddigiek nagyrészt új laptop vásárlására vonatkozó információk voltak, úgy érdemes szót ejteni a használt laptop vásárlásról is.

Ha használt laptopot vásárolsz, akkor a kiszemelt új laptoppal megegyező teljesítményt megkapod olcsóbban, fél vagy akár harmadáron. Mindazonáltal használt laptop vásárlásakor el kell fogadnod, hogy nem egy makulátlan, újszerű gép tulajdonosa leszel. Ez több dolgot jelent egyszerre:

● a használt gépek gyakran magukon hordozzák előző használójuk keze nyomát, ami karcokban, ütődésekben materializálódik

● annak függvényében, hogy hány évig használták előtted, bizonyos alkatrészek cserére szorulhatnak

Mindkét pont a használt laptopok örökös velejárója, ám ez ne riasszon el, hiszen némi esztétikai hibával még tökéletesen használható a legtöbb gép. Inkább a második pontra hívnám fel a figyelmed, ugyanis attól függően, hogy milyen forrásból is veszed a gépet, elképzelhető, hogy a hallgatás „jótékony” homálya fedi a laptop egyes rejtett hibáit.

A legtöbb használt laptop túlmelegedés miatt megy tönkre. A képen egy meghibásodott videóchip okozta kék halál látható, noha a megvásárláskor még tökéletesen működött a már 2,5 éves laptop. A javítás meghaladja a laptop értékét, pedig rendszeres laptop tisztítással elkerülhető lett volna.

Használt laptopot ezer és egy helyről lehet vásárolni manapság, de óva intünk Téged a feltűnően olcsó, az évszázad vételnének tűnő ajánlatoktól, ugyanis később azokra lehet a legtöbbet ráfizetni. 

VÉGEZETÜL

Kifizetődő hosszú távon, ha már az elején jól döntesz laptop vásárlást illetően. Fontos figyelembe venni az egyes gyártók különféle garanciával kapcsolatos irányelveit, hiszen ezek a későbbiekben komoly fejfájástól megkímélhetnek.

Legyen szó otthoni vagy üzleti szériás gépről, az első lépés a jó laptop választáshoz az igények szavakba öntése, magyarán, hogy mire is szeretnéd pontosan használni.

Amint ez megfogalmazódott benned Te magad is hatékonyabban fogsz tudni válogatni az ezer és egy ajánlat közül és ha minket megkérdezel, akkor mi is pontosabb segítséget tudunk Neked nyújtani.

Az eddig olvasottakból egyértelműen kiderülhetett számodra, hogy elsősorban az üzleti felhasználású laptopokat részesítjük előnyben, ha megkérdeztek minket, hogy milyen laptopot ajánlunk – akkor is, ha nem üzleti célra használod majd.

Ha egyetlen sorból szeretnéd megtudni milyen laptopot ajánl Neked a Laptopszaki összes szervizese: Dell Latitude vagy Lenovo ThinkPad üzleti gépet, legyen az akár új vagy használt.

A blog alapítója
Malatidesz Zsolt
laptopszaki.hu
Üdv a Laptopszaki.hu blogban!

Mi vagyunk a Laptopszaki, egy segítőkész és gyors laptop szerviz és laptop alkatrész webshop/szaküzlet, kiemelkedően rugalmas és segítőkész ügyfélszolgálattal. Azért hoztam létre ezt a blogot, hogy a 11 éves szakmai tapasztalatunkat megosztva segítünk azoknak a laptop tulajdonosoknak, akik szeretnének gyors, megbízható és biztonságos laptopot.

Ne maradj le Te sem a legjobb laptopos cikkekről, kövess minket Facebookon és iratkozz fel a hírlevelünkre.

Ha laptop alkatrészre van szükséged, irány a webshop főoldala, kattints ide.